Pienet luokkakoot edesauttavat oppimista

Keski-Uusimaa uutisoi viime viikolla tuoreesta tutkimuksesta, jossa oli selvitetty vaikuttaako luokkakoko oppimistuloksiin peruskoulussa. Haastateltu tutkija nosti esiin, ettei oppimistuloksia voi suoraan verrata luokkakokoon. Hänen mukaansa oppimistulokset olivat olleet hyviä etenkin suurilla, musiikkiluokilla. Tutkija unohti mainita, että kyse on painotusluokista. Näissä on aina pääsykokeet, ja niihin pyrkii yleensä motivoituneita oppilaita, joilla on paremmat mahdollisuudet oppia suurissa luokissa.

Surullisesta ennätyksestä eroon

Keravalla oli useita vuosia hallussaan kyseenalainen ennätys kuntana, jolla oli yhdet maan suurimmista luokkakoista.

Vasemmistoliitto vaati pitkään luokkakokojen pienentämistä, ja tiukan väännön jälkeen valtuusto alkoi pienentämään niitä pari vuotta sitten. Nyt luokkakooksi on rajattu 22 peruskoulun tavallisilla luokilla.

Luokkakokoja on alettu pienentämään niin, että joka vuosi alkavat alakoulun 1. luokat ja yläkoulun 7. luokat muodostetaan 22 oppilaan ryhmiksi. Toki ryhmät yleensä hieman kasvavat, kun kuntaan muuttaa uusia oppilaita, eikä heitä voi lisätä painotusluokille, jonne haetaan vain pääsykokeiden kautta.

Painotusluokilla on 24 oppilasta. Näitä luokkia löytyy seitsemän kaupungistamme. Kuusi, jotka alkavat yläkoulussa ja yksi, joka alkaa jo alakoulussa.

Parhaiten opitaan pienissä ryhmissä monimuotoisesti opiskellen

Suunta on oikea, mutta sitä pitäisi edelleen laskea 20 oppilaaseen per luokkaryhmä.

Pienemmät ryhmät rauhoittavat oppimistilannetta ja antavat opettajalle enemmän aikaa innostaa jokaista oppilasta oppimaan.

Pelkästään luokkakoko ei ole kuitenkaan ratkaisu hyviin oppimistuloksiin. Opimme eri tavoilla: toiset kuulemalla, toiset näkemällä ja toiset tekemällä. Uusi peruskoulun opetussuunnitelma vastaa tähän tehden lasten opiskelusta paljon aikaisempaa kiinnostavampaa ja monipuolisempaa.

Juhani Lohikoski

Kasvatus- opetuslautakunta, Kerava

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *